هفت تله فکری در راه اندازی یک استارتاپ

استارتاپ

همه در حال جنب و جوش اند. رشد روز افزون استارتاپ ها غیر قابل انکار است. جوی که در جامعه ایجاد شده بسیار هیجان انگیز است. احتمالا شما هم دوست دارید استارتاپی داشته باشید.

در هنگان بررسی و تحقیق اولیه در مورد کسب و کار جدید ممکن است در تله هایی گرفتار شویم.  در ادامه به بررسی چند نمونه از این مشکلات خواهم پرداخت. در ابتدا بهتر است تعریفی از مفهوم استارتاپ ارائه دهم.

یکی از دقیق ترین تعاریف یک استارتاپ این است:

استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است. (از خوشفکری)

البته ناگفته نماند بعضی از موارد پیش رو با توجه کردن به مفهوم و تعریف اصلی یک استارتاپ به خودی خود حل شوند.

۱) پولدار می شوم

با توجه به تعریف بالا به این نتیجه می توان رسید که احتمالا به این زودی ها پولدار نخواهید شد. ایجاد یک استارتاپ تنها اول راه است. ممکن است سالها وقت صرف کنید که به نقطه بازدهی برسید. حتی ممکن است در این بازه زمانی سرمایه اولیه شخصی خود را نیز هزینه کنید. اگر در این بازه تحت حمایت سازمان یا فردی قرار بگیرید یکی از خوشبخت ها خواهید بود.

۲) رئیس خواهم شد

ممکن است بعضی از افرادی که تصمیم به ایجاد یک استارتاپ می کنند، با سودای مدیر شدن و رئیس بودن و به اصطلاح صاحب کار بودن این تصمیم را گرفته باشند. توجه داشته باشید که مدیریت هدف نیست. با این که این نوع تفکر را خیلی کم دیده ام ولی در فرهنگ ما شاید همچین دیدگاهی نسبت به ایجاد کسب و کار جدید وجود داشته باشد. افرادی که با این هدف قدم به این مسیر می گذارند باید در نظر داشته باشند که ممکن است تا مدت ها پس از اجرایی شدن استارتاپ مورد نظرشان هم کسی در سازمان وجود نداشته باشد که نیاز به ریاست وجود داشته باشد! اساسا ذات استارتاپ رهبری را می طلبد تا ریاست. رهبری خصلت کلیدی است که اکثر کارآفرینان آن را دارا می باشند.

۳) با استفاده از ارتباطات فعلی خودم موفق خواهم شد

متاسفانه دو مفهوم رانت خواری و استارتاپ در نظر خیلی از افراد یکسان تلقی می شوند. البته مفهوم رانت خواری بسیار وسیع است و زمینه های زیادی را پوشش می دهد. اگر تعریف یک استارتاپ را در مدل بالا مورد توجه قرار دهید احتمالا به تفاوت های دو مفهوم خواهید رسید. فردی که با استفاده از وسایل مختلف به طور مثال به صورت نسبتا انحصاری در بازار نرم افزار فعالیت می کند قاعدتا استارتاپ راه اندازی نکرده است. یا فردی که با توجه به روابط خاص توانایی انعقاد قرارداد یا اجرای مواردی را دارد نیز همین گونه خواهد بود. حتی در نظر من این گونه افراد کار آفرین نیز نیستند. مدل توسعه یک استارتاپ با مدل توسعه سازمان هایی از این دست بسیار متفاوت است.  اگر پا به صنعتی می گذارید که رقبای فعال در آن از روش های نا سالم در حال فعالیت هستند با روش های مدیریت استارت اپی احتمال شکست شما بسیار زیاد است!

۴) این همه نمونه موفق وجود دارد. همان کاری که آن ها انجام داده اند را انجام می دهیم

معمولا افرادی که قصد تقلید از سازمانی را دارند به این دام می افتند. به طور مثال بارها شنیده ام فردی قصد ایجاد فروشگاه اینترنتی مانند دیجی کالا را دارد. این گونه افراد اگر در تصمیم خود از فاکتورها و بررسی های ظاهری استفاده کرده باشند با احتمال خوبی به خطا خواهند رفت. به طور کل چیزی که شما از سازمانی مانند دیجی کالا در محیط عمومی می بینید حدودا ۲۰ درصد کل مجموعه است. فرایندها و پیچیدگی هایی وجود دارند که از دید عموم پنهان هستند. در تحقیق خود به قسمت های پنهانی توجه بیشتری داشته باشید.

۵) ما کاربلدیم. پس می بریم

این مهمترین مشکلی است که تا به حال با آن مواجه شده ام. برنده شدن یک استارتاپ نیازمند تخصص ها و مهارت های بسیار متنوعی است. از جمله تخصص فنی، طراحی، فروش، بازاریابی، مالی، اداری و … . شاید جالب باشد. ولی لااقل در اکوسیستم ایران (که بررسی بنده بیشتر در این بازار بوده است) دانش فنی و بروز بودن فناوری های مورد استفاده در استارتاپ تاثیر حیاتی در موفقیت آن نداشته است.

۶) رقیبی در بازار نداریم

اگر با استفاده از روابط خاص به نقطه ای رسیده اید که رقیبی ندارید که هیچ! ولی در صورتی که با تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیده اید بهتر است تحقیقات خود را بیشتر کنید. که کاملا از این موضوع اطمینان داشته باشید. در صورتی که پس از اجرایی کردن استارت اپ خود متوجه این موضوع شوید روزگار سختی در انتظار شما خواهد بود!

۷) مردم حتما خوششان خواهد آمد

کدام مردم؟ خوش آمدن به چه درد شما خواهد خورد؟ این استقبال در کدام بخش از جامعه خواهد بود؟ کاربران هدف شما چه مشخصاتی دارند؟  اساسا استقبال عمومی منجر به درامد خواهد شد؟ یا تنها شهرت در پی خواهد داشت؟ چه برنامه ای با استقبال کاربران خواهید داشت؟ اگر استقبالی صورت نگیرد برنامه تان چیست؟

 در فضای مجازی نمونه مقالات زیادی در این زمینه وجود دارد. با مطالعه بعضی از آن ها به این نتیجه رسیدم که بعضی مواردی که در فضای ایران وجود دارد در این مقالات نیامده است. به طور قطع موفقیت و شکست یک استارتاپ به مسائل و زوایای فرهنگی هر کشور نیز وابسته است. از این رو باید بیشتر در مورد این پدیده جدید با محوریت کشورمان تحقیق و بررسی انجام شود.

1 دیدگاه برای «هفت تله فکری در راه اندازی یک استارتاپ»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *