لطفا شومن (Showman) نباشید

آفت بزرگی که بعضی از برنامه نویسان ارشد و معماران نرم افزار به آن دچار هستند، رفتار شومن گونه در مباحث مهندسی نرم افزار است. به این صورت که هنگام اتخاد تصمیمات مربوط به پروژه یا دیگر تصمیمات فنی و حتی غیر فنی بیشتر به این مورد توجه می کنند که ظاهر خوبی در بین تیم داشته باشند و حرفه ای و خاص به نظر برسند. البته همه افراد در این صنعت علاقه مند هستند که خاص و با دانش فنی بسیار بالا به نظر برسند. ولی راهکار این موضوع آلوده کردن تصمیمات کاری با خواسته های شخصی نیست.

یکی از وظایف اصلی معماران و برنامه نویسان ارشد اتخاد تصمیماتی است که در وهله اول به مشتری و نیازهای کوتاه مدت و یا بلند مدت او کمک کند و نرم افزاری که تحویل می شود رفع کننده مواردی باشد که جهت آن هزینه شده.

بهتر است در هنگام اتخاد تصمیمات فنی بیشتر از علاقه به برتر بودن در بین همکاران به نیازهای اصلی مشتری و نحوه رفع درست آن توجه شود.

مشروعیت یافتن در بین همکاران راههای متفاوتی می تواند داشته باشد، از جمله مدیریت مناسب، توانایی رهبری مناسب، کمک و آموزش به همکاران و در نهایت ارائه راهکار و خروجی مناسب مشتری. بهتر است به جای خودنمایی، رضایت مشتری انگیزه ای برای مسیر باشد.

نتیجه

یکی از نتایج رفتار شومن گونه در تیم، بی انگیزگی در میان اعضای آن است. از آن جایی که معمولا معمار نرم افزار و برنامه نویس ارشد از نظر سازمانی نیز نسبت به برنامه نویسان دیگر ارجهیت دارد. پس به صورت نانوشته تصمیمات (نه الزاما تصمیمات مهندسی شده) حالت دستورات غیر قابل بحث خواهند بود. از آن جایی که تصمیمات مورد بحث جمغی قرار نگرفته اند و نظرات تیمی نیز مطرح نشده است برای اعضایی که قادر به ارائه نظرات خود نیستند انگیزه ای جهت همکاری و همفکری های احتمالی نیز باقی نمی ماند. هیچ چیز بیشتر از بی تفاوتی به یک تیم برنامه نویسی صدمه نخواهد زد.


راهکارهایی برای مشتری، یا رزومه

تصمیمات اقتصادی تصمیمات احساسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *